Komme i gang med nytt firma
Når du skal komme i gang med nytt firma i Dynamik anbefaler vi å benytte arbeidsflyten beskrevet under, fullfør et punkt før du går videre til neste.
Opprettelse av firma
Ved opprettelse av nytt firma i Dynamik er det ulik fremgangsmåte avhengig av hvilket økonomisystem du skal integrere firmaet mot. Les mer om de ulike økonomisystemene vi har integrasjon mot i denne artikkelen.
Poweroffice eller Tripletex
Først må du aktivere Dynamik integrasjon i ditt økonomisystem.
Når integrasjonen er satt opp i økonomisystemet, kan firma og brukere opprettes i Dynamik. Ta kontakt med oss på hello@dynamik.no, i e-posten oppgir du:
organisasjonsnummer på firmaet
e-post til brukere som skal være tilknyttet firmaet
hvilket øknomisystem firmaet skal være tilknyttet, og API-nøkkelen til dette firmaet
Når firmaet er ferdig opprettet vil du få en melding fra oss om at det er klart til bruk.
Unimicro
Dersom du allerede bruker Unimicro og vil bruke Dynamik til håndtering av dine finansielle transaksjoner gjør du følgende:
Logg deg inn i Unimicro og finn Markedsplassen
Under "Integrasjoner" i Markedsplassen finner du integrasjonen "Dynamik"
Aktiver Dynamik-integrasjonen. Da vil firma og bruker (tilsvarende e-post til bruker som er logget inn i Uni) opprettes i Dynamik. Dersom du allerede har bruker i Dynamik vil du kunne logge inn med denne brukeren. Har du derimot ikke allerede bruker i Dynamik, vil du få en e-post hvor du må aktivere bruker før du kan logge deg inn på ditt firma i Dynamik.
Import av inngående balanse
Når firmaet er opprettet og integrasjon mot økonomisystemet er satt opp, er du klar til å få inn inngående balanse i Dynamik.
Først må du avgjøre hvilket tidspunkt du skal ha oppstart av Dynamik. Ønsker du for eksempel å starte med Dynamik 01.01.2024, trenger du en avstemt beholdningsoversikt fra 31.12.2023 og en fil med alle transaksjoner denne beholdningsoversikten består av.
Nå når du har avstemt beholdningsoversikt på gitt oppstartstidspunkt, må du enten laste ned en fil som inneholder alle disse transaksjonene fra din megler/forvalter eller du kan selv generere en IB-fil med din startbeholdning ved hjelp av vår Dynamik mal-fil.
Mal-filen kan du laste ned her. Filen består av to ark-faner. Den første ark-fanen er selve transaksjonen, den andre inneholder informasjon om hvilke data vi forventer i de ulike feltene.
Når transaksjonsfilen er korrekt, dvs at antallet og instrumentene stemmer overens med avstemt beholdningsoversikt, kan filen behandles og leses inn i Dynamik. Les mer om hvordan det gjøres i denne artikkelen.
Når sluttsedler tilsvarende avstemt beholdningsoversikt er lest inn i Dynamik, anbefaler vi å ta en kontroll. Kontrollen kan gjøres i Overview.
I og med at du nå har jobbet med din inngående balanse, og disse postene allerede er bokført i ditt økonomisystem, skal ikke disse postene bokføres fra Dynamik.
Når registrerte instrumentene med tilhørende antall og kostpris i Dynamik stemmer overens med avstemt saldobalanse er IB korrekt satt opp. Du er nå klar til å fortløpende behandle sluttsedler, slik at du til enhver tid kan ha et avstemt regnskap.
Kontooppsett
Når inngående balanse er lest inn, anbefaler vi å gå over kontooppsettet i Dynamik. For veldig mange firmaer vil standard kontooppsett være helt optimalt. Dersom kontooppsettet ser ut til å passe for firmaet trenger du ikke å gjøre endringer. Dersom du ønsker å gjøre endringer på firmaet kan du lese mer om kontooppsett og hvordan du kan endre oppsettet i denne artikkelen.